KR8 בלוג > סקס > זקפה: סקירה כללית של הפיזיולוגיה והפתופיזיולוגיה

זקפה: סקירה כללית של הפיזיולוגיה והפתופיזיולוגיה

זקפה: סקירה כללית של הפיזיולוגיה והפתופיזיולוגיה

סקס

המילה "זקפה" משמשת בכל תחום הרפואה לתיאור אחד התהליכים הפיזיולוגיים המורכבים ביותר המתרחשים בגוף הגברי. במילים פשוטות, זקפה היא התהליך הפיזיולוגי שבו הפין הופך להיות מעורב בדם, ובכך יוצר איבר קשה ונפוח. במונחים טכניים יותר, זקפה היא תוצאה של אינטראקציה מורכבת בין הורמונים שונים, נוירוטרנסמיטורים, שרירים ומערכות כלי דם ברמת רקמת הפין.

כדי שגבר יפתח זקפה, המערכת הפיזיולוגית שלו חייבת לתפקד כראוי. חלק מהמרכיבים החשובים ביותר של פין בריא וזקוף כוללים כלי דם, עצבים ושרירי איברי המין. לדוגמה, שרירים חלקים הנמצאים סביב corpora cavernosa – הרקמה הספוגית בתוך הפין – מתכווצים כאשר הזקפה מתחילה. התכווצות זו מפחיתה את זרימת הדם אל מחוץ לפין, ונוצרת זקפה. התכווצות כלי הדם מווסתת על ידי שני הורמונים: נוראפינפרין והורמון מגרה ערמונית (PSH).

נוראפינפרין גורם לעלייה בלחץ הדם בתוך corpora cavernosa, אשר מפעיל את מערכת העצבים הפאראסימפתטית. הפעלת מערכת העצבים הפאראסימפתטית מעוררת את שחרורו של תחמוצת החנקן (NO) מקצות עצבי הפין. NO מרגיע את שרירי הפין, ומאפשר לעורקים המערות להתרחב, ובכך להגדיל את נפח הפין. במקביל, PSH מדכא את פעילות העורקים, ובכך מאט את זרימת הדם. ירידה זו בזרימה החוצה מגדילה עוד יותר את נפח הפין.

זקפה נוצרת כאשר מערכת העצבים האוטונומית (ANS) מתווכת את האיזון בין שני הורמונים אלה. איזון זה מושפע ממגוון גורמים כגון לחץ נפשי, עוררות גופנית ותזונה.

פתופיזיולוגיה של תפקוד לקוי של זיקפה

כאשר האיזון בין הורמונים למערכת העצבים הפאראסימפתטית מופר, זרימת הדם, כמו גם סיבי עצב ומוליכים עצביים, עלולה להיפגע. התוצאה היא תפקוד לקוי של זיקפה (ED), מצב שכיח שבו גבר אינו מסוגל לשמור על זקפה.

ED היא הפרעה רב-סיבתית – כלומר היא נגרמת על ידי מספר גורמים. הגורמים השכיחים ביותר ל- ED כוללים הפרעות פסיכיאטריות כגון דיכאון, חרדה ולחץ פוסט טראומטי; מחלות לב וכלי דם; סכרת; תסמונת מטבולית; ומחלות כרוניות כגון אי ספיקת כליות או אנמיה חרמשית.

טכניקות אבחון וטיפול

אם גבר מתקשה להגיע לזקפה, סביר להניח שהרופא שלו יבצע בדיקה גופנית ויזמין בדיקות דם במעבדה כדי לשלול מצבים בריאותיים מסוימים כסיבה הבסיסית. הרופא עשוי גם לראיין את המטופל על הסימפטומים שלו ומצבו הרגשי על מנת להשיג הבנה טובה יותר של הנושא הנדון.

הטיפולים הנפוצים ביותר עבור ED הם תרופות הידועות בשם מעכבי phosphodiesterase (מעכבי PDE5). תרופות אלה פועלות על ידי עיכוב האנזים phosphodiesterase בפין, אשר יכול להגביר את זרימת הדם ובכך להקל על יצירת זקפה. מעכבי PDE5 כוללים sildenafil (ויאגרה) ו tadalafil (סיאליס).

טיפולים פוטנציאליים אחרים עבור ED כוללים טיפול בגלי הלם, הזרקה intracavernosal, ומכשירי ואקום.

אתר מומלץ
לסיכום

זקפות הן תוצאה של יחסי גומלין מורכבים בין הורמונים, עצבים, כלי דם ושרירים ברקמת הפין. כאשר איזון זה מופר, תפקוד לקוי של זיקפה יכול לגרום. למרבה המזל, ישנם מגוון טיפולים, הן רפואיים והן מבוססי אורח חיים, זמינים לטיפול במצב זה. חשוב לדבר עם הרופא שלך אם אתה חווה קשיים עם מקבל זקפה, כמו אבחון נכון וטיפול יכול לשפר מאוד את איכות החיים שלך.

סקס נוספים

KR8 בלוג